همزمان با ادامه جنگ، خونریزی و جنایت در غزه، سخنرانی نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در کنگره آمریکا که به دعوت مقامات دولت بایدن انجام شد، به خشم عمومی دامن زده و سبب تحریم گسترده این مراسم از سوی قانون‌گذاران ایالات متحده شد.

نتانیاهوی منفور

روز گذشته صدها تن از هواداران فلسطین در اعتراض به سفر «بنیامین نتانیاهو» به آمریکا، درون ساختمان کنگره (کاپیتول هیل) دست به تحصن زدند. سازمان «صدای یهودیان حامی صلح» به عنوان سازمان‌دهنده این مراسم، از بازداشت بیش از ۳۰۰معترض توسط نیروهای امنیتی خبر داده است. تظاهرات‌کنندگان با ورود به ساختمان کنگره و تحصن در این مکان، شعارهایی در حمایت از فلسطین سر دادند. 
این در حالی است که براساس برآورد پایگاه خبری آکسیوس، ۵۰ تا ۱۰۰ قانون‌گذار آمریکایی سخنرانی نتانیاهو در کنگره را تحریم یا مخالفت صریح خود را با آن اعلام کرده بودند. «برنی سندرز» سناتور یهودی ارشد مجلس سنای آمریکا ازجمله این افراد بود. او با اشاره به اینکه «دیوان کیفری بین‌المللی احتمالاً به‌زودی حکم بازداشت نتانیاهو را صادر می‌کند» تأکید کرد دعوت از نتانیاهو مایه شرمساری است. رشیده طلیب، تنها نماینده فلسطینی‌تبار کنگره هم با انتشار پیامی، سخنرانی نتانیاهو در کنگره را جشنی برای پاک‌سازی قومی فلسطینیان در غزه خواند. 
این استقبال گرم! از نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در کنگره و بیرون از این نهاد در حالی بود که روز دوشنبه، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا در نامه‌ای به قانون‌گذاران، کسانی را که اقدام به اخلال در سخنرانی نتانیاهو کنند به دستگیری و تعقیب قضایی تهدید کرده بود! جانسون در این نامه خاطرنشان کرده حضور نیروهای پلیس هنگام سخنرانی نتانیاهو داخل مجلس نمایندگان و اطراف ساختمان کنگره افزایش خواهد یافت. 

دلالی سیاسی نتانیاهو
نتانیاهو از زمان آغاز عملیات طوفان‌الاقصی در ۷ اکتبر ۲۰۲۳ از سرزمین‌های اشغالی خارج نشده بود. جالب آنکه پیش از سفر نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی به واشنگتن، گروه‌هایی از شخصیت‌های سیاسی، نظامی، دانشگاهی و قضایی این رژیم از جمله «دان هالوتس» رئیس پیشین ستاد مشترک ارتش، «تامیر پاردو» رئیس پیشین سازمان جاسوسی خارجی رژیم صهیونیستی (موساد) و «موشه یعلون» وزیر پیشین جنگ در نامه‌ای از مقامات کنگره آمریکا خواستند به او به‌عنوان یک مجرم اجازه سخنرانی در جمع نمایندگان را ندهند.
محمد صادق کوشکی، عضو هیئت علمی دانشگاه تهران و تحلیلگر مسائل بین‌الملل در گفت‌وگو با قدس، درباره این پذیرایی یانکی‌ها از قصاب غزه در میان جنگ و تبعات این رویکرد، گفت: در شرایط حاضر، ایالات متحده آمریکا با بحران ریاست جمهوری مواجه است و جو بایدن عملاً توان و امید خود را پس از کناره‌گیری از کارزار انتخاباتی آمریکا از دست داده است. به همین خاطر مقامات کاخ‌سفید و نمایندگان کنگره در نحوه ارتباط گیری با رژیم صهیونیستی دچار اختلاف هستند. 
وی تصریح کرد: با آگاهی از این موضع، نتانیاهو با دستورکار دلالی سیاسی وارد واشنگتن شده است. یکی از مهم‌ترین برنامه‌های نتانیاهو هم درخواست از لابی پرنفوذ صهیونیستی در آمریکاست تا فضای حمایتی خود را در عرصه‌های مالی، رسانه‌ای و تبلیغاتی به سمت ریاست جمهوری ترامپ ببرند، چراکه عملاً با روی کار آمدن ترامپ، چک‌های سفید امضای زیادی در اختیار نتانیاهو قرار خواهد گرفت و از سویی دیگر، منافع رژیم صهیونیستی در منطقه تأمین خواهد شد. این نشان‌دهنده عمق نفوذ و تأثیر این جریان در تصمیم‌سازی‌های 
واشنگتن است.
کوشکی با اشاره به اینکه امروز نسل جوان آمریکا خواستار قطع روابط با اسرائیل هستند، افزود: بیشتر افرادی که در ساختمان کنگره دست به تحصن و اعتراض زده بودند و چندی پیش هم موج حمایتی بزرگی را در راستای حمایت از فلسطین در دانشگاه به راه انداختند، جوانانی هستند که امروز با نام نسل زد خوانده
 می‌شوند. 
آن‌ها تحول‌خواه و عدالت‌خواه هستند و به‌تدریج مسیرشان برای رسیدن به انتخابات ریاست جمهوری و بدنه حاکمیت آمریکا هموار خواهد شد. با این حال تا زمانی‌که رسانه و فضای حاکمیت مالی در اختیار اصحاب قدرت و لابی صهیونیسم باشد این نسل اجازه ظهور و بروز در جامعه سیاسی آمریکا را نخواهد داشت.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.